Titanic-utställning i Skellefteå stod emot trenden – överträffade besöksmålet

Den varma sommaren har varit tuff för landets museer, nöjesparker och utställningar med svikande besökssiffror som följd. Men det finns undantag. I Skellefteå lyckades världsutställningen Titanic The Exhibition slå besöksmålet med råge under sina fyra månader i staden. 53 000 gäster har besökt utställningen och tagit del av det mytomspunna fartygets och dess passagerares öden.

– Jag är så otroligt glad över utfallet, att Skellefteåborna och folk i norra Sverige verkligen tog chansen att se den här fantastiska utställningen. Vår målsättning var 50 000 besökare, men så slog värmeböljan till och det hann göra oss lite oroliga, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå som bjöd in den turnerande världsutställningen till Skellefteå.

Bakom utställningen står Nordic Exhibitions & Events. Även de är nöjda med resultatet.

– Det är första gången vi gör någonting i Skellefteå och jag kan bara konstatera att det känns otroligt att vi lockar 53 000 personer i en kommun som har en befolkning på 75 000. Man ska dessutom ha klart för sig att sommarens soliga väder har varit en svår utmaning för utställningar i Sverige, säger företagets vd, Stefan Papangelis.

Läget är avgörande

Det bekräftas bland annat av siffror som Sveriges Radios Kulturnytt tagit fram från ett tjugotal av landets museer. De allra flesta har tappat ett betydligt antal besökare under juli i år jämfört med samma tid förra året. Två orsaker nämns frekvent: vädret och VM i fotboll.

Stefan Papangelis, liksom Maria Broman, tror att det är Skellefteås strategiska läge som ett nav mellan Umeå, Piteå och Luleå som bäddat för succén och gör Skellefteå till ett undantag i statistiken. Det och en stark upplevelse för besökarna som i sin tur spridit ordet.

– Uppskattningsvis kommer hälften av alla besökare utifrån, säger Stefan Papangelis och tillägger:

– Kanske blev folk trötta på att ligga på stranden, för det blev en rejäl snöbollseffekt efter andra halvan av juli. Jag vet också att många missade utställningen för att de inte bokade i tid och det är ju lite synd.

Men det var inte bara från norra Sverige besökarna kom. Även från Österbotten i Finland och Norge färdades en betydande andel – faktum är att utställningens audioguidning fick utökas med en norsk variant för att möta behovet.

Uppsving för hotellen

För Skellefteås besöksnäring har framgången med utställningen inte gått obemärkt förbi.

– Vi har helt klart märkt av Titanic-utställningen. Dels har vi gjort paketerbjudanden kopplat till den, dels märker vi det på gästernas frågor och vad de säger i sociala medier. Det är viktigt för oss att det händer någonting i stan, ett aktivt Skellefteå hjälper till att lyfta besöksnäringen, säger Patrik Nordkvist, General Manager på Scandic Hotel i Skellefteå.

Han får medhåll av Gudrun Berggren, föreståndare för det lilla hotellet Rum För Resande, som med sina tio rum varit en trång plats denna sommar.

– Vi har haft massor av barnfamiljer som bara stannat över natten och passat på att se utställningen. Inte minst från Umeå har vi märkt en stark tillströmning. Normalt sett gör de bara dagsutflykter men det är tydligt att de har velat ha en mysig familjehelg här, säger Gudrun.

Frågan är om vi får se en liknande utställning i Skellefteå igen.

– Skellefteå ligger bra till och det kan säkerligen bli någonting mer i framtiden. Vi håller hela tiden utkik efter passande utställningar, säger Stefan Papangelis.

Maria Broman på Visit Skellefteå är inne på samma spår.

– Efter den här succén minskar ju inte direkt möjligheten att vi ser liknande satsningar i Skellefteå igen.

Besökarnas Skellefteå värt att investera i

Besöksnäringen i Skellefteå är en växande miljardindustri. De senaste tio åren har inneburit en uppgång av gästnätter på hotell motsvarande 46 procent och nu byggs ett nytt premiumhotell för att bättre möta efterfrågan. Men det är bara början enligt Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, som ser enorm potential i…

Skellefteåföretaget en global jätte i sin nisch

Visste du att världens främsta tillverkare av fjärrstyrda rivningsrobotar finns i Skellefteå? Med 80 procent av den globala marknadsandelen och en omsättning på en miljard kronor med god lönsamhet är Brokk en jätte inom sin nisch. – Vi är stolta över vår resa och över att vara kvar i Skellefteå…

Skellefteås mest händelserika arbetsplats

Är du ett enmansföretag i behov av nya samarbeten och en miljö där du dagligen möter andra kompetenser? Eller är du mest på jakt efter nya talanger och behöver ett bra ställe att hålla utkik ifrån? Kanske behöver ditt företag en inspirationsinjektion om digitaliseringens möjligheter? Svarar du ja på någon…

Northvolt Ett. Framtidens energi skapas här.

Det som kan bli Europas största fabrik för produktion av litiumjonbatterier har börjat byggas i Skellefteå. En resa som många vill vara med på. Där Skellefteå fått förmånen att vara i centrum. Northvolt, vars mål är att bygga världens grönaste batterier med ett minimalt koldioxidutsläpp, är företaget som ska driva…

Kontakta oss

Vi hjälper dig att hitta rätt!

Ett starkt näringsliv är en förutsättning för vårt mål att växa till 80 000 invånare år 2030. Målsättningen för vårt arbete är att du som företagare ska ha de absolut bästa förutsättningarna för att starta, driva och utveckla ditt företag med basen i Skellefteå kommun.

Välkommen att kontakta oss på Näringslivskontoret!

Kontakta oss