Bilder av det konstnärliga näringslivet

Föreställ dig följande: Du är en person som lever på din kreativitet i en småstad i norra Sverige, men du känner dig lite ensam i ditt skrå. Vad gör du? Somliga skulle svara ”flytta till en större stad, där finns det säkert likasinnade”. Johan Lindström fick en annan idé.

För ganska precis ett år sedan startade illustratören och animatören Johan Lindström Instagramkontot Skellefteå Creative där följarna varje vecka får träffa en ny Skellefteåbo som jobbar inom det kreativa fältet. Johan som själv driver företaget Joxon Design bjuder in konstnärer, webbdesigners, krukmakare, filmskapare, musiker – alla som på något sätt livnär sig på sin konstform helt enkelt och låter följarna ta del av deras alster, vardag och tankar.

– Kontot föddes egentligen ur egocentriska tankar. Jag kände en sorts frustration över att jag upplevde att ingenting hände i kulturarbetarsektorn i Skellefteå. Var är alla unga personer som inte har jobbat med det i 40 år, liksom? Jag tänkte att det måste finnas fler som jobbar professionellt med det här, säger Johan som ville komma i kontakt med fler och synliggöra dem.

TESTAR EN GRUNDTES

Sagt och gjort. Från början utnyttjade han sina egna kontakter för att fylla kontot med innehåll. De tipsade i sin tur om andra intressanta personer och så har det fortsatt. Ett år senare kan Johan konstatera att det inte råder någon direkt brist på konstnärliga professionella.

– Jag har även fått massor av tips på att ta med utflyttade Skellefteåbor som gör fantastiska saker, men då tappar det poängen. Min grundtes är ju att det finns kreativa människor här som kan leva på det. Och det gör det – vi är bara lite oorganiserade, säger Johan som tror att Instagramkontot kan vara början på ett nytt nätverk där kreativa människor kan mötas.

– Jag skulle gärna göra någonting mer under namnet Skellefteå Creative. Jag kan se behovet av det, du kan få så otroligt mycket inspiration av att sådana som gör andra saker än dig själv. Fast det där är svårt. Så fort man samlas kring en egentligen ganska luddig sak och det ska leda till någonting riskerar man att tappa bort många. Bäst av allt kanske är att inte vara särskilt specifik och bara mötas, filosoferar Johan.

VILL INTE VARA EN KLYSCHA

Den som lever får se. En utmaning med kontot har varit att få till en bra balans mellan kön, men även mellan kulturella bakgrunder.

– Jag är en vit man som närmar mig 40 år. Det vore superlätt för mig att bara vaska fram andra ”dudes”, men jag vill inte ha det så. Generellt tycker jag också att kvinnor faktiskt gör mer intressanta saker, rent kreativt. Jag har lagt ner mycket tid på det och lyckats rätt bra. Däremot har jag inget stort nätverk av människor som inte
är infödda svennar. Jag hatar att känna mig som en klyscha, men så är det. Jag har försökt att hitta fler och jag tror att de finns. Förhoppningsvis kan arbetet med det här kontot leda till att jag hittar fler, säger Johan.

Artikeln kommer från Skellefteå tidningen nummer 3 2018.

Skellefteåföretagen levererar idrottsredskap till hela världen

På flera av världens största idrottstävlingar och i aktivitetsparker runt hela jorden används redskap som tillverkats i Skellefteå. Smarta val och lyckade satsningar har bidragit till att en stor andel av Nordic Sports, Latitude 64:s och Fugu Sports produkter går på export. Nordic Sport är en av världens största…

Boliden sitter på en guldgruva av framtidens teknik

I en bransch som globalt sett är kvar i den traditionella gruvbrytningen har Boliden genomgått en digital transformation och positionerat sig som en av världens främsta gruvor när det gäller automation. Där de största gruvjättarna – som kan vara tio gånger större än Boliden – inte gjort sin hemläxa i…

Bilder av det konstnärliga näringslivet

Föreställ dig följande: Du är en person som lever på din kreativitet i en småstad i norra Sverige, men du känner dig lite ensam i ditt skrå. Vad gör du? Somliga skulle svara ”flytta till en större stad, där finns det säkert likasinnade”. Johan Lindström fick en annan idé. För…

Besökarnas Skellefteå värt att investera i

Besöksnäringen i Skellefteå är en växande miljardindustri. De senaste tio åren har inneburit en uppgång av gästnätter på hotell motsvarande 46 procent och nu byggs ett nytt premiumhotell för att bättre möta efterfrågan. Men det är bara början enligt Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, som ser enorm potential i…

Kontakta oss

Vi hjälper dig att hitta rätt!

Ett starkt näringsliv är en förutsättning för vårt mål att växa till 80 000 invånare år 2030. Målsättningen för vårt arbete är att du som företagare ska ha de absolut bästa förutsättningarna för att starta, driva och utveckla ditt företag med basen i Skellefteå kommun.

Välkommen att kontakta oss på Näringslivskontoret!

Kontakta oss